Projekty

Granty
 

Nadace O2  „Vztahy bez bariér“

V dubnu tohoto roku  se Občanské sdružení při  naší základní škole  zapojilo do grantového programu Nadace O2, kam předložilo projekt „ Vztahy bez bariér“.

Předmětem projektu je úprava a rozšíření sportoviště v areálu naší školy  v místech, která jsou neudržovaná a do této doby nevyužitá. Cílem je vybudovat víceúčelové sportoviště s bezbariérovým přístupem.

Naše základní škola již několik let spolupracuje s Centrem denních služeb pro mentálně a tělesně postižené Světlanka a Speciální mateřskou školou  ve Svitavách a tak i pro prohloubení  naší oboustranné spolupráce jsme se rozhodli vybudovat sportoviště s bezbariérovým přístupem a umožnit i těmto skupinám větší sportovní vyžití.

Budou vybudována dvě  volejbalová hřiště, doplněna rehabilitačními prvky a speciální zdí.

Celkové náklady na toto sportoviště činí 460tis.Kč. Regionální rada Nadace O2 Královehradeckého a Pardubického kraje tento projekt vyhodnotila jako druhý nejlepší  a  podpořila jeho realizaci částkou 350tis.Kč. Na dalším financování se podílí  nejen základní škola, ale i  některé svitavské firmy, které se tímto staly sponzory našeho Občanského sdružení. Patří sem  :  firma Olspol, s.r.o. Svitavy, firma Instalatér Svitavy, s.r.o., firma EVT Svitavy s.r.o., Stanislav Menšík   Opatovec  a rodiče dětí naší základní školy .

Realizace projektu proběhne v letních měsících roku 2008.

Děkujeme nejen Nadaci O2, ale i naším rodičům a sponzorům, kteří nám umožní zrekonstruovat další část areálu školy. 

foto 01>>     foto 02>>     plánek>>     listina>>

 
Školní projekty
 
Projekt POHODA

Uvedený projekt zastřešuje celou zájmovou činnost základní školy a protože ve škole pracuje velká řada zájmových kroužků, někteří učitelé ve volném čase současně tvoří drobné projekty a protože ne vždy jsou jednoznačně definovatelné, tak zájmová činnost základní školy patří do velkého projektu Pohoda.

 
Svojanovské hradovánky

Dlouhodobý a pravidelně se opakující projekt pro žáky 6. ročníku. Přechod na 2.stupeň základního zdělávání, nový třídní učitel i změny v dosavadním třídním kolektivu (odchod spolužáků do víceletého gymnázia, příchod nových, dojíždějících spolužáků z málotřídních a vesnických škol) jsou momenty, kdy je nutné věnovat pozornost utváření nového kolektivu a sžívání se v nových podmínkách. K tomu slouží stmelovací týmový pobyt třídních učitelů s jejich třídami na hradě Svojanov, kde společnou prací, besedami s psychology, hrami, poznáváním i zážitky začínají etapu následujících čtyř společných let ve školních lavicích. 

 
Jednou stopou - cykloprojekt

V rámci volnočasových aktivit naší školy se zaměřujeme již léta na práci s dětmi a mládeží ve volném čase. Od roku 2001 realizujeme systém cyklistických výletů do okolí našeho města v rámci Projektu 1000. Hlavním cílem není sportovní využití cyklistiky, ale především turistika samotná. Účastníci mají jedinečnou možnost poznávat přírodní krásy a historii za účasti vedoucího výletů. Výlety jsou krátké, a tudíž využitelné i pro děti mladšího věku.
V průběhu let vedeme tabulku nejaktivnějších cyklistů, kterým se započítávají průběžně získané kilometry a jednou ročně tyto cyklisty odměňujeme na předprázdninovém srazu.
V současné době je v tomto seznamu evidováno 65 dětí, mládeže, ale i rodičů, kteří využívají krátkých výletů popř. víkendových vyjížděk do okolí.

Účastnit se cyklistických aktivit mohou opravdu všichni.

V minulých letech se nám za pomocí vypsaných projektů podařil zrealizovat nákup cyklistických přileb, které jsou součásti povinného cyklistického vybavení dětí a mládeže. Dále narážíme na problém účasti ze strany dětí, kteří buď kolo nemají nebo je v takovém stavu, že nevyhovuje předpisům. Zde bychom rádi poděkovali Městskému úřadu ve Svitavách který prostřednictvím grantu financoval nákup dvou jízdních kol, které se budou zapůjčovat sociálně slabším dětem nebo dojíždějícím z vesnic a okolí.

Od roku 2001 se na naší škole vyučuje Dopravní výchova. K rozhodnutí zařadit tuto oblast do výuky vedla neutěšená dopravní situace u nás. Řidiči nemotorových vozidel jsou ve statistikách druzí v pořadí zavinění dopravních nehod. Chodci jsou na třetím místě. Prevence je jedním z kroků, které mohou napomoci zlepšit tuto situaci a touto cestou jsme se vydali.

Aby nebyla dopravní výchova omezena jen na děti mající tento předmět v rozvrhu, zařadili jsme některé prvky z výuky do tohoto projektu. Ať už to jsou besedy s policií, soutěže v jízdě zručnosti, ve znalosti dopravních předpisů, návštěva dopravního hřiště nebo vyjížďky do okolí.
Díky Městskému úřadu ve Svitaváchse i tato oblast volnočasových vzdělávacích aktivit přiblížila i méně vybaveným dětem, které toto základní vybavení nemají. A to je naším cílem - začlenit co možná největší okruh zájemců do těchto aktivit.

Zodpovědná osoba: Jan Richtr, Stanislav Lešinger DiS.

 
„ Jsme laskavou autoritou?“ - beseda pro rodiče

Pod tímto názvem jsme začali před několika lety organizovat setkávání rodičů s psychologem na téma výchovy dětí. Nejprve k besedám docházelo v prostorách školy, nyní se tak děje na půdě Městského úřadu Svitavy, jehož komise pro prevenci kriminality se na pořádání rovněž spolupodílí a umožňuje tak společně s námi najít odpovědi na problémy každého rodiče. Vidíme v tom jednu z cest, jak výchovným problémům předcházet.

 
Škola převážně nevážně

Projekt je určen žákům osmých ročníků. Výuka v lavicích je nahrazena skupinovou prací v dílnách různého zaměření, které připravují jak sami učitelé, tak i odborní externí spolupracovníci.
Tvořivé dílny si mohou žáci navrhnout sami a každý rok se obměňují.
Pouze pro příklad : dílna sebeobrana, beseda s praktickými ukázkami Policie ČR, výroba zeleninových salátů, kurz taneční průpravy  a společenského chování pod vedením profesionálních tanečních mistrů, výroba keramických výrobků, dramatická výchova, jóga a další.

 
„ Naše cesta do EU.“

Projekt je dlouhodobý, určený pro žáky druhého stupně a rozdělený do několika etap. Jednotlivé části přibližují Evropskou unii a Českou republiku jako její součást.
První etapa byla určena pro žáky šestých ročníků a byla zaměřena na dobré poznání města Svitavy, druhá etapa na poznání našeho hlavního města Prahy.

 
“ Den Země “ - ekojarmark

Od roku 2001 slavíme na naší škole každoročně DEN ZEMĚ. Od roku 2003 si ho připomínáme uspořádáním EKOJARMARKU. V rámci různých ekodílen si žáci mohou vyrobit výrobky z odpadového a přírodního materiálu, které si odnáší domů. Některé dílny jsou zaměřeny na osvětu, kde se děti dozví různé informace z oblasti ekologie.
Na spolufinancování akce se podílí Odbor životního prostředí při Městském úřadu ve Svitavách.

 
„ Případ ztroskotaných námořníků.“

Žáci II.stupně formou hry poznávají podmínky trestní odpovědnosti - nutné obrany, krajní nouze, vztah morálky a práva, účel trestu.
Skutečný „ soudní tribunál“ zasedal pod vedením profesionálního soudce
a řešil vraždu námořníka na pustém ostrově za účelem přežití dvou dalších mužů.

 
Škola za školou

Učení ve škole každý zná, ale učení za školou už málokdo.
Jedná se o pravidelný výjezd dětí čtvrtých tříd do hezkého prostředí Vysočiny.
Děti si teoretické znalosti ověřují a prohlubují v přírodě – „ Za školou „ – bez svých rodičů.
Formou her a různých činností posilují sebevědomí, cit pro spolupráci,zručnost a také schopnost postarat se sám o sebe , bez svých nejbližších - mámy a táty.

 
Projekt IX. ročníků - „Škola převážně nevážně!“

Projekt je určen pouze žákům devátých ročníků. Po přijímacích zkouškách již škola pro tuto skupinu dětí není již nejen zajímavá , ale z jejich hlediska potřebná.
A tak pravidelně v měsíci květnu připravují učitelé pro ně projekt , kde výuka v lavicích je nahrazena skupinovou prací v dílnách různého zaměření.
Tvořivé dílny si mohou žáci navrhnout sami a každý rok se obměňují.
Pouze pro příklad : dílna sebeobrana, beseda s praktickými ukázkami Policie ČR, výroba zeleninových salátů, kurz taneční průpravy pod vedením profesionálních tanečních mistrů, výroba keramických výrobků, dramatická výchova, jóga a další.

 
Šerpování prvňáčků

Nejedná se o klasický projekt , ale dobrou tradicí naší školy se stalo šerpování prvňáčků svými staršími vycházejícími spolužáky deváťáky.
Předáním šerpy za doprovodu fanfár hudebníků se základní umělecké školy se ti nejmenší stávají právoplatní žáci základní školy. V roce 2005 tuto tradici ještě rozšíříme o předání krásných triček s logem školy prvňáky deváťákům. Prostě na rozloučenou.

Kdo jsem já? Kdo jsme my?

Projektem "Kdo jsem já? Kdo jsme my?" se snažíme ukázat dětem cestu k dobrým vztahům k sobě samému ale i k ostatním lidem. Je zaměřen na osobnostní, sociální a mravní rozvoj žáků. Děti prožijí ve škole 1 den plný přemýšlení o svém chování, jak se chovají ostatní lidé k nim a hlavně najdou spoustu odpovědí na své otázky.

Projekt je zaměřen na IV ročník.

 
Den naruby

Cílem projektu je snaha umožnit žákům druhého stupně nahlédnout  „pod pokličku“ každodenní práce učitelů základní školy. Důležitou součástí projektu je  rozvíjení klíčových kompetencí, průnik do průřezových témat a uvědomování si mezipředmětových vztahů.

Odpovědná osoba: Učitelé prvního stupně

 
II. Ekologické projekty pro druhý stupeň
Adopce zvířete v ZOO Brno

Projekt, který probíhá v naší škole třetím rokem. Žáci informují ostatní žáky o možnosti adopce zvířete v brněnské ZOO, kde uhrazením příslušné částky zajistíme krmivo na jeden rok vybranému živočichovi.
Děvčata po vstupní informaci na nástěnce školy, vyzvou děti k finanční podpoře této adopce a ze sbírek a darů, které organizátoři připravují a vybírají na závěr kontaktují vedení ZOO Brno a peníze zašlou na výše uvedený účet. Na nástěnce se objevují informace o adoptovaném zvířeti, nabídky na návštěvu pro adoptivní rodiče, škola pořádá zájezdy do ZOO Brno a je připraven další program.

Zajišťuje J. Richtr.

 
Evidence jírovce maďalu ve Svitavách a pozorování zasažení klíněnkou jírovcovou.

Nedávno se na listech jírovce maďalu objevily hnědé skvrny způsobené larvami klíněnkou jírovcovou. Larva vyžírá vnitřní pletiva listu a způsobují žloutnutí listů . V důsledku této „epidemie“ stromy ztrácejí listí a dochází k předčasnému odumírání větví a postupně celého stromu.

Město Svitavy se zapojilo do aktivní ochrany těchto stromů stříkáním stromů v jarních měsících. Tehdy jsme byli požádáni o seznam stromů vyskytujících se na území Svitav,který jsme zpracovali s dětmi. Seznam posloužil k vyhledávání a ošetření jednotlivých jedinců.

Po pěti letech toto mapování s výzkumnou skupinou zopakujeme a zjistíme stav výskytu klíněnky na svitavských stromech a zdravotní stav jírovců. Výsledky budou předány odboru životního prostředí ve Svitavách.

Zajišťuje J. Richtr.

 
Recyklace hliníku

Další skupina děvčat zpracovává projekt upozorňující na možnost recyklace hliníku ve formě nápojových plechovek vyhazovaných po dopití obsahu.

Na nástěnce jsou základní informace týkající se výskytu hliníku, jeho výroby a podmínky sběru. Každý žák za pět odevzdaných plechovek získá slosovatelný los. Žák ,který odevzdá nejvíce plechovek získává nejvíce losů,které budou na závěr sběru slosovány a výherci obdrží odměnu za peníze,které obdržíme z odevzdání plechovek do sběrných surovin.

Zajišťuje J. Richtr.

Ekologický průzkum u žáků naší školy

Skupina žákyň připravila formou otázek průzkum mezi žáky naší školy zaměřený především na třídění odpadu, znalost základních pojmů, postoj k ekologickým problémům.

Otázky budou předloženy dětem v rámci třídnických hodin a vyhodnoceny děvčaty . Výsledky se objeví na internetových stránkách školy a nástěnkách. Bude připravena reportáž v rámci školního vysílání.

Zajišťuje J. Richtr.

 
Projekty týkající se prevence kriminality (podané v roce 2006)
 
Aikido

Hlavním cílem projektu je zlepšit pohybové schopnosti dětí, zakotvit v dětech etiku, úctu a schopnost řešit konflikty nenásilnou formou. Naučit děti rozvíjet a integrovat a využívat všechny své kapacity - mentální i fyzické. Naučit děti základy sebeobrany proti nevyprovokovanému útoku.

Aikido je výborné pro rozvoj přirozených pohybových schémat. Je kladen velký důraz na přirozený pohyb a přímé přirozené držení těla.

Aikido je zakotveno na principech etiky a úcty. Je zde projevována úcta zakladateli, učiteli i sobě navzájem. Každý je závislí na tom druhém, protože aikido musejí vždy provozovat minimálně dva lidé. Při cvičení aikido se stále střídají role útočníka a obránce. Z toho vyplývá i odpovídající chování k ostatním.

Aikido ve své podstatě nezná konflikt. Na vrcholu umění  (cesty) aikido dochází k neutralizaci útoku ještě dříve něž se o něj útočník pokusí

Aikido není destruktivní jako například techniky ju-jutsu, aiki-jutsu, ...

Odpovědná osoba: Stanislav Lešinger DiS.

 
České menšiny v zahraničí

Projekt si klade za cíl vytvářet v žácích vlastenecké podvědomí o českém národu, národu ,který se nesmazatelně zapsal do historie lidstva a celé planety. 

Pokusíme se najít místo českého národa v rámci států a národů Evropské unie.

Vlastní práce podpoří kolektivní spolupráci žák.

Prohloubíme si jazykové znalosti. Navážeme spolupráci s českými menšinami v zahraničí, budeme se snažit odpovědět na otázku Jak se změnila mentalita lidí (Čehů ) žijících z zahraničí ?

Budeme pátrat po původu a důvodech přemístění.

Pokusíme se odhalit zda v české menšině žijící v Chorvatku jsou lidé ze Svitavské oblasti.

Odpovědná osoba: Jan Richtr

 
Den školáka od pondělí do neděle

Cílem projektu je využít volný čas dětí získáním praktických dovedností při výtvarné činnosti. Je zaměřen na děti od 7 do 15 let. Projekt je realizován formou Výtvarného kroužku a zapojení se do výtvarných soutěží.

Odpovědná osoba: Drahuše Češková

 
Drátování

Cíl projektu:

Rozvoj manuální zručnosti dětí, soustředění, jemné motoriky, seznámení s kouzlem řemeslné výroby, vážení si vlastní práce ale i práce ostatních

Odpovědná osoba: Mgr. Lenka Pražanová

 
Holocaust - varování pro Tebe

Cílem projektu je ukázat žákům jak docházelo k holocaustu – genocidě národů fašistickým režimem. Žáci získají základní informace v rámci vyučování především dějepisu, ovšem představa a skutečnost je mnohdy jiná . Pro děti značně šokující . Žák již v této době médii těžko rozeznává co je fantazie a co skutečnost. Cílem by mělo správné zaujmutí postoje žáka k rasovým otázkám, fašismu a toleranci národů.

Odpovědná osoba: Jan Richtr

 
Keramika

S tímto projektem chceme začít od šk. roku 2006/2007. Budou se ho moci zúčastnit nejen děti od 1. do 9. třídy naší školy, ale bude přístupný i dětem z jiných škol. Z našich zkušeností  víme, jak rády děti pracují s tvárným materiálem (zatím máme k dispozici jen samotvrdnoucí hmotu ), kdy při práci uplatňují svou fantazii,  rozvíjejí jemnou motoriku rukou, pomáhají si a učí se pracovat ve skupinách.  Velkým problémem je však pořizovací cena keramické pece.

Proto jsme se společně s dětmi rozhodli přiložit ruce k dílu a vydělávat potřebné  prostředky k zakoupení pece: vyhlásili jsme sběrovou soutěž papíru, kroužek šikovné ruce spolu s kroužkem drátování uspořádali první vánoční prodejní trhy svých výrobků pro veřejnost (další trhy připravují na školní akci – Den otevřených dveří ). Finance získané těmito cestami však nepokryjí náklady na pořízení pece a trvalo by velice dlouho shromáždit jen vlastními silami potřebnou částku.

Odpovědná osoba: Hana Makovská

 
Prodloužené středa školní družiny

Prioritou naší školní družiny jsou již pátým rokem  prodloužené středy. Zařazujeme sem  časově náročné aktivity, které jsou u dětí i rodičů velmi oblíbeny. Projekt zasahuje do pozdních odpoledních hodin, přesto je návštěvnost velká. Prodloužených střed se zúčastňuje cca  50 - 60 družinových dětí ( projekt je přístupný i dětem které školní družinu nenavštěvují).

Odpovědná osoba: Hana Makovská

 
Případ ztroskotaných námořníků

Projekt navazuje na projekt 2004/2005

Téma: Podmínky trestní odpovědnosti

Cíle: Poznat podmínky trestní odpovědnosti (nutná obrana, krajní nouze), diskutovat o vztahu morálky a práva, diskutovat o účelu trestu.

Odpovědná osoba: Lenka Kolouchová

 
Puberta začíná už na 1. stupni

Cílem projektu je umožnit rodičovské i pedagogické veřejnosti setkání s odborníkem na výchovu, najít odpovědi na výchovné problémy, poznat jiné náhledy na výchovu, vztah rodina-škola apod.

Odpovědná osoba: Mgr. Milena Baťková

 
Riegrovské volnočasovky aneb Nebuďte zavření doma a přijďte do školy

Cílem navrženého projektu je zajistit nové volnočasové aktivity pro žáky základní školy, posilování schopnosti strávit vlastní volný čas aktivně, plnohodnotně, najít své místo v kolektivu cestou  sebeprosazení i tolerance, poznávat své možnosti , schopnosti a tímto aktivním přístupem k využití  volného  času  chránit  sebe sama před  různými společenskými nástrahami např.návykovými  látkami, gamblerstvím a podobně.

Odpovědná osoba: Ing. Jana Pernicová

 
Setkání s generacemi aneb poznáváme svou rodinu

Cíl projektu : žáci se budou snažit prostřednictvím svých miniprojektů zjistit historii a životní příběhy rodinných příslušníků. Výsledkem dvouročního bádání bude rodinná „kronika“ obsahující rodokmen, životopisy jednotlivých členů rodiny, staré fotografie a jiný materiál.

Celá řada dětí nezná své předky – co dělali, kde bydleli a jiné základní životopisné údaje. Ve skříni objeví řadu starých fotografií ovšem kdo na těchto fotografiích je se dnes mnohdy ani nedozví – jelikož není kdo by je seznámil s dědečkem, pradědečkem atd.

Významným prvkem této práce je posílení rodiny. Rodiny ,která dnes mnohdy neplní základní funkce. Rodiny ,která se rozpadá atd.

Odpovědná osoba: Jan Richtr

 
Středověk očima současníka

Cíl projektu:Seznámení dětí s patologickými jevy ve společnosti a jejich prevence.

Odpovědná osoba: Mgr.Iva Hladíková

 
Šikovné ruce          

Tento projekt byl zahájen ve školním roce 2004/05 a navštěvují ho pravidelně žáci od třetí do sedmé třídy ( cca 40 ), nepravidelná účast je možná. V letošním školním roce jsme museli pro velký zájem dětí projekt rozdělit do dvou  kategorií: začátečníci a pokročilý. Začátečníci se zde mohou naučit různé netradiční techniky tvorby, se kterými se nesetkají ve výtvarné výchově, ani pracovních činnostech.Jedná se například o techniku mramorování, malování na hedvábí, drátkování, práci s kraklovacím lakem, ubrouskovou techniku, malbu na sklo, o práci s korálky, s niťovou osnovou a mnoho dalších. Pokročilý se zdokonalují a učí se dalším novým výtvarným technikám. Již zvládly panenky z kukuřičného šustí, miniaturní aranžma do kořenek, gel. svíčky, techniku křížkového vyšívání, kašírovanou loutku, ……… 

Jde o esteticky velice zajímavé práce, proto děti nesmírně přitahují.  Při práci uplatňují svou dětskou fantazii, rozvíjejí manuální zručnost, starší pomáhají mladším, rády se učí nové a doposud nepoznané věci. Jedinou nevýhodou jsou ceny materiálů v našich obchodech, které si  nemohou děti ze sociálně slabších rodin dovolit a přitom by se rádi zapojily. 

Odpovědná osoba: Hana Makovská

 
Školní noviny, mediální výchova

Cíl projektu: Vychovávat žáky k prezentaci vlastních názorů, myšlenek a nápadů prostřednictvím školního časopisu. Tyto názory graficky s využitím PC prezentovat na veřejnosti. Prostřednictvím novin upozorňovat na úspěchy žáků, kteří dělají ve volném čase víc než ostatní. Naučit pracovat žáky v týmu, hodnotit  vlastní práci, pohotově reagovat na situaci ve škole, anketami se naučit pracovat v terénu.

Odpovědná osoba: Eva Fialová