Projekty
Granty |
Nadace O2 „Vztahy bez bariér“ |
V dubnu tohoto roku se Občanské sdružení při naší základní škole zapojilo do grantového programu Nadace O2, kam předložilo projekt „ Vztahy bez bariér“. Předmětem projektu je úprava a rozšíření sportoviště v areálu naší školy v místech, která jsou neudržovaná a do této doby nevyužitá. Cílem je vybudovat víceúčelové sportoviště s bezbariérovým přístupem. Naše základní škola již několik let spolupracuje s Centrem denních služeb pro mentálně a tělesně postižené Světlanka a Speciální mateřskou školou ve Svitavách a tak i pro prohloubení naší oboustranné spolupráce jsme se rozhodli vybudovat sportoviště s bezbariérovým přístupem a umožnit i těmto skupinám větší sportovní vyžití. Budou vybudována dvě volejbalová hřiště, doplněna rehabilitačními prvky a speciální zdí. Celkové náklady na toto sportoviště činí 460tis.Kč. Regionální rada Nadace O2 Královehradeckého a Pardubického kraje tento projekt vyhodnotila jako druhý nejlepší a podpořila jeho realizaci částkou 350tis.Kč. Na dalším financování se podílí nejen základní škola, ale i některé svitavské firmy, které se tímto staly sponzory našeho Občanského sdružení. Patří sem : firma Olspol, s.r.o. Svitavy, firma Instalatér Svitavy, s.r.o., firma EVT Svitavy s.r.o., Stanislav Menšík Opatovec a rodiče dětí naší základní školy . Realizace projektu proběhne v letních měsících roku 2008. Děkujeme nejen Nadaci O2, ale i naším rodičům a sponzorům, kteří nám umožní zrekonstruovat další část areálu školy.
|
Školní projekty |
Projekt POHODA |
Uvedený projekt zastřešuje celou zájmovou činnost základní školy a protože ve škole pracuje velká řada zájmových kroužků, někteří učitelé ve volném čase současně tvoří drobné projekty a protože ne vždy jsou jednoznačně definovatelné, tak zájmová činnost základní školy patří do velkého projektu Pohoda. |
Svojanovské hradovánky |
Dlouhodobý a pravidelně se opakující projekt pro žáky 6. ročníku. Přechod na 2.stupeň základního zdělávání, nový třídní učitel i změny v dosavadním třídním kolektivu (odchod spolužáků do víceletého gymnázia, příchod nových, dojíždějících spolužáků z málotřídních a vesnických škol) jsou momenty, kdy je nutné věnovat pozornost utváření nového kolektivu a sžívání se v nových podmínkách. K tomu slouží stmelovací týmový pobyt třídních učitelů s jejich třídami na hradě Svojanov, kde společnou prací, besedami s psychology, hrami, poznáváním i zážitky začínají etapu následujících čtyř společných let ve školních lavicích. |
Jednou stopou - cykloprojekt |
V rámci volnočasových
aktivit naší školy se zaměřujeme již léta na práci s dětmi a mládeží ve
volném čase. Od roku 2001 realizujeme systém cyklistických výletů do
okolí našeho města v rámci Projektu 1000. Hlavním cílem není sportovní
využití cyklistiky, ale především turistika samotná. Účastníci mají
jedinečnou možnost poznávat přírodní krásy a historii za účasti
vedoucího výletů. Výlety jsou krátké, a tudíž využitelné i pro děti
mladšího věku. Zodpovědná osoba: Jan Richtr, Stanislav Lešinger DiS. |
„ Jsme laskavou autoritou?“ - beseda pro rodiče |
Pod tímto názvem jsme začali před několika lety organizovat setkávání rodičů s psychologem na téma výchovy dětí. Nejprve k besedám docházelo v prostorách školy, nyní se tak děje na půdě Městského úřadu Svitavy, jehož komise pro prevenci kriminality se na pořádání rovněž spolupodílí a umožňuje tak společně s námi najít odpovědi na problémy každého rodiče. Vidíme v tom jednu z cest, jak výchovným problémům předcházet. |
Škola převážně nevážně |
Projekt je určen žákům
osmých ročníků. Výuka v lavicích je nahrazena skupinovou prací v dílnách
různého zaměření, které připravují jak sami učitelé, tak i odborní
externí spolupracovníci. |
„ Naše cesta do EU.“ |
Projekt je dlouhodobý,
určený pro žáky druhého stupně a rozdělený do několika etap. Jednotlivé
části přibližují Evropskou unii a Českou republiku jako její součást. |
“ Den Země “ - ekojarmark |
Od roku 2001 slavíme na
naší škole každoročně DEN ZEMĚ. Od roku 2003 si ho připomínáme
uspořádáním EKOJARMARKU. V rámci různých ekodílen si žáci mohou vyrobit
výrobky z odpadového a přírodního materiálu, které si odnáší domů.
Některé dílny jsou zaměřeny na osvětu, kde se děti dozví různé informace
z oblasti ekologie. |
„ Případ ztroskotaných námořníků.“ |
Žáci II.stupně formou hry
poznávají podmínky trestní odpovědnosti - nutné obrany, krajní nouze,
vztah morálky a práva, účel trestu. |
Škola za školou |
Učení ve škole každý zná,
ale učení za školou už málokdo. |
Projekt IX. ročníků - „Škola převážně nevážně!“ |
Projekt je určen pouze
žákům devátých ročníků. Po přijímacích zkouškách již škola pro tuto
skupinu dětí není již nejen zajímavá , ale z jejich hlediska potřebná. |
Šerpování prvňáčků |
Nejedná se o klasický
projekt , ale dobrou tradicí naší školy se stalo šerpování prvňáčků
svými staršími vycházejícími spolužáky deváťáky. |
Kdo jsem já? Kdo jsme my? |
Projektem "Kdo jsem já? Kdo jsme my?" se snažíme ukázat dětem cestu k dobrým vztahům k sobě samému ale i k ostatním lidem. Je zaměřen na osobnostní, sociální a mravní rozvoj žáků. Děti prožijí ve škole 1 den plný přemýšlení o svém chování, jak se chovají ostatní lidé k nim a hlavně najdou spoustu odpovědí na své otázky. Projekt je zaměřen na IV ročník. |
Den naruby |
Cílem projektu je snaha umožnit žákům druhého stupně nahlédnout „pod pokličku“ každodenní práce učitelů základní školy. Důležitou součástí projektu je rozvíjení klíčových kompetencí, průnik do průřezových témat a uvědomování si mezipředmětových vztahů. Odpovědná osoba: Učitelé prvního stupně |
II. Ekologické projekty pro druhý stupeň |
Adopce zvířete v ZOO Brno |
Projekt, který probíhá v
naší škole třetím rokem. Žáci informují ostatní žáky o možnosti adopce
zvířete v brněnské ZOO, kde uhrazením příslušné částky zajistíme krmivo
na jeden rok vybranému živočichovi. Zajišťuje J. Richtr. |
Evidence jírovce maďalu ve Svitavách a pozorování zasažení klíněnkou jírovcovou. |
Nedávno se na listech jírovce maďalu objevily hnědé skvrny způsobené larvami klíněnkou jírovcovou. Larva vyžírá vnitřní pletiva listu a způsobují žloutnutí listů . V důsledku této „epidemie“ stromy ztrácejí listí a dochází k předčasnému odumírání větví a postupně celého stromu. Město Svitavy se zapojilo do aktivní ochrany těchto stromů stříkáním stromů v jarních měsících. Tehdy jsme byli požádáni o seznam stromů vyskytujících se na území Svitav,který jsme zpracovali s dětmi. Seznam posloužil k vyhledávání a ošetření jednotlivých jedinců. Po pěti letech toto mapování s výzkumnou skupinou zopakujeme a zjistíme stav výskytu klíněnky na svitavských stromech a zdravotní stav jírovců. Výsledky budou předány odboru životního prostředí ve Svitavách. Zajišťuje J. Richtr. |
Recyklace hliníku |
Další skupina děvčat zpracovává projekt upozorňující na možnost recyklace hliníku ve formě nápojových plechovek vyhazovaných po dopití obsahu. Na nástěnce jsou základní informace týkající se výskytu hliníku, jeho výroby a podmínky sběru. Každý žák za pět odevzdaných plechovek získá slosovatelný los. Žák ,který odevzdá nejvíce plechovek získává nejvíce losů,které budou na závěr sběru slosovány a výherci obdrží odměnu za peníze,které obdržíme z odevzdání plechovek do sběrných surovin. Zajišťuje J. Richtr. |
Ekologický průzkum u žáků naší školy |
Skupina žákyň připravila formou otázek průzkum mezi žáky naší školy zaměřený především na třídění odpadu, znalost základních pojmů, postoj k ekologickým problémům. Otázky budou předloženy dětem v rámci třídnických hodin a vyhodnoceny děvčaty . Výsledky se objeví na internetových stránkách školy a nástěnkách. Bude připravena reportáž v rámci školního vysílání. Zajišťuje J. Richtr. |
Projekty týkající se prevence kriminality (podané v roce 2006) |
Aikido |
Hlavním cílem projektu je zlepšit pohybové schopnosti dětí, zakotvit v dětech etiku, úctu a schopnost řešit konflikty nenásilnou formou. Naučit děti rozvíjet a integrovat a využívat všechny své kapacity - mentální i fyzické. Naučit děti základy sebeobrany proti nevyprovokovanému útoku. Aikido je výborné pro rozvoj přirozených pohybových schémat. Je kladen velký důraz na přirozený pohyb a přímé přirozené držení těla. Aikido je zakotveno na principech etiky a úcty. Je zde projevována úcta zakladateli, učiteli i sobě navzájem. Každý je závislí na tom druhém, protože aikido musejí vždy provozovat minimálně dva lidé. Při cvičení aikido se stále střídají role útočníka a obránce. Z toho vyplývá i odpovídající chování k ostatním. Aikido ve své podstatě nezná konflikt. Na vrcholu umění (cesty) aikido dochází k neutralizaci útoku ještě dříve něž se o něj útočník pokusí Aikido není destruktivní jako například techniky ju-jutsu, aiki-jutsu, ... Odpovědná osoba: Stanislav Lešinger DiS. |
České menšiny v zahraničí |
Projekt si klade za cíl vytvářet v žácích vlastenecké podvědomí o českém národu, národu ,který se nesmazatelně zapsal do historie lidstva a celé planety. Pokusíme se najít místo českého národa v rámci států a národů Evropské unie. Vlastní práce podpoří kolektivní spolupráci žák. Prohloubíme si jazykové znalosti. Navážeme spolupráci s českými menšinami v zahraničí, budeme se snažit odpovědět na otázku Jak se změnila mentalita lidí (Čehů ) žijících z zahraničí ? Budeme pátrat po původu a důvodech přemístění. Pokusíme se odhalit zda v české menšině žijící v Chorvatku jsou lidé ze Svitavské oblasti. Odpovědná osoba: Jan Richtr |
Den školáka od pondělí do neděle |
Cílem projektu je využít volný čas dětí získáním praktických dovedností při výtvarné činnosti. Je zaměřen na děti od 7 do 15 let. Projekt je realizován formou Výtvarného kroužku a zapojení se do výtvarných soutěží. Odpovědná osoba: Drahuše Češková |
Drátování |
Cíl projektu: Rozvoj manuální zručnosti dětí, soustředění, jemné motoriky, seznámení s kouzlem řemeslné výroby, vážení si vlastní práce ale i práce ostatních Odpovědná osoba: Mgr. Lenka Pražanová |
Holocaust - varování pro Tebe |
Cílem projektu je ukázat žákům jak docházelo k holocaustu – genocidě národů fašistickým režimem. Žáci získají základní informace v rámci vyučování především dějepisu, ovšem představa a skutečnost je mnohdy jiná . Pro děti značně šokující . Žák již v této době médii těžko rozeznává co je fantazie a co skutečnost. Cílem by mělo správné zaujmutí postoje žáka k rasovým otázkám, fašismu a toleranci národů. Odpovědná osoba: Jan Richtr |
Keramika |
S tímto projektem chceme začít od šk. roku 2006/2007. Budou se ho moci zúčastnit nejen děti od 1. do 9. třídy naší školy, ale bude přístupný i dětem z jiných škol. Z našich zkušeností víme, jak rády děti pracují s tvárným materiálem (zatím máme k dispozici jen samotvrdnoucí hmotu ), kdy při práci uplatňují svou fantazii, rozvíjejí jemnou motoriku rukou, pomáhají si a učí se pracovat ve skupinách. Velkým problémem je však pořizovací cena keramické pece. Proto jsme se společně s dětmi rozhodli přiložit ruce k dílu a vydělávat potřebné prostředky k zakoupení pece: vyhlásili jsme sběrovou soutěž papíru, kroužek šikovné ruce spolu s kroužkem drátování uspořádali první vánoční prodejní trhy svých výrobků pro veřejnost (další trhy připravují na školní akci – Den otevřených dveří ). Finance získané těmito cestami však nepokryjí náklady na pořízení pece a trvalo by velice dlouho shromáždit jen vlastními silami potřebnou částku. Odpovědná osoba: Hana Makovská |
Prodloužené středa školní družiny |
Prioritou naší školní družiny jsou již pátým rokem prodloužené středy. Zařazujeme sem časově náročné aktivity, které jsou u dětí i rodičů velmi oblíbeny. Projekt zasahuje do pozdních odpoledních hodin, přesto je návštěvnost velká. Prodloužených střed se zúčastňuje cca 50 - 60 družinových dětí ( projekt je přístupný i dětem které školní družinu nenavštěvují). Odpovědná osoba: Hana Makovská |
Případ ztroskotaných námořníků |
Projekt navazuje na projekt 2004/2005 Téma: Podmínky trestní odpovědnosti Cíle: Poznat podmínky trestní odpovědnosti (nutná obrana, krajní nouze), diskutovat o vztahu morálky a práva, diskutovat o účelu trestu. Odpovědná osoba: Lenka Kolouchová |
Puberta začíná už na 1. stupni |
Cílem projektu je umožnit rodičovské i pedagogické veřejnosti setkání s odborníkem na výchovu, najít odpovědi na výchovné problémy, poznat jiné náhledy na výchovu, vztah rodina-škola apod. Odpovědná osoba: Mgr. Milena Baťková |
Riegrovské volnočasovky aneb Nebuďte zavření doma a přijďte do školy |
Cílem navrženého projektu je zajistit nové volnočasové aktivity pro žáky základní školy, posilování schopnosti strávit vlastní volný čas aktivně, plnohodnotně, najít své místo v kolektivu cestou sebeprosazení i tolerance, poznávat své možnosti , schopnosti a tímto aktivním přístupem k využití volného času chránit sebe sama před různými společenskými nástrahami např.návykovými látkami, gamblerstvím a podobně. Odpovědná osoba: Ing. Jana Pernicová |
Setkání s generacemi aneb poznáváme svou rodinu |
Cíl projektu : žáci se budou snažit prostřednictvím svých miniprojektů zjistit historii a životní příběhy rodinných příslušníků. Výsledkem dvouročního bádání bude rodinná „kronika“ obsahující rodokmen, životopisy jednotlivých členů rodiny, staré fotografie a jiný materiál. Celá řada dětí nezná své předky – co dělali, kde bydleli a jiné základní životopisné údaje. Ve skříni objeví řadu starých fotografií ovšem kdo na těchto fotografiích je se dnes mnohdy ani nedozví – jelikož není kdo by je seznámil s dědečkem, pradědečkem atd. Významným prvkem této práce je posílení rodiny. Rodiny ,která dnes mnohdy neplní základní funkce. Rodiny ,která se rozpadá atd. Odpovědná osoba: Jan Richtr |
Středověk očima současníka |
Cíl projektu:Seznámení dětí s patologickými jevy ve společnosti a jejich prevence. Odpovědná osoba: Mgr.Iva Hladíková |
Šikovné ruce |
Tento projekt byl zahájen ve školním roce 2004/05 a navštěvují ho pravidelně žáci od třetí do sedmé třídy ( cca 40 ), nepravidelná účast je možná. V letošním školním roce jsme museli pro velký zájem dětí projekt rozdělit do dvou kategorií: začátečníci a pokročilý. Začátečníci se zde mohou naučit různé netradiční techniky tvorby, se kterými se nesetkají ve výtvarné výchově, ani pracovních činnostech.Jedná se například o techniku mramorování, malování na hedvábí, drátkování, práci s kraklovacím lakem, ubrouskovou techniku, malbu na sklo, o práci s korálky, s niťovou osnovou a mnoho dalších. Pokročilý se zdokonalují a učí se dalším novým výtvarným technikám. Již zvládly panenky z kukuřičného šustí, miniaturní aranžma do kořenek, gel. svíčky, techniku křížkového vyšívání, kašírovanou loutku, ……… Jde o esteticky velice zajímavé práce, proto děti nesmírně přitahují. Při práci uplatňují svou dětskou fantazii, rozvíjejí manuální zručnost, starší pomáhají mladším, rády se učí nové a doposud nepoznané věci. Jedinou nevýhodou jsou ceny materiálů v našich obchodech, které si nemohou děti ze sociálně slabších rodin dovolit a přitom by se rádi zapojily. Odpovědná osoba: Hana Makovská |
Školní noviny, mediální výchova |
Cíl projektu: Vychovávat žáky k prezentaci vlastních názorů, myšlenek a nápadů prostřednictvím školního časopisu. Tyto názory graficky s využitím PC prezentovat na veřejnosti. Prostřednictvím novin upozorňovat na úspěchy žáků, kteří dělají ve volném čase víc než ostatní. Naučit pracovat žáky v týmu, hodnotit vlastní práci, pohotově reagovat na situaci ve škole, anketami se naučit pracovat v terénu. Odpovědná osoba: Eva Fialová |